Monday, July 23, 2012

Tentang Coklat ♥

salam Ramadhan . hari nie , dah masuk hari ke-3 berpuasa . alhamdullilah . masih lagi diberi kesempatan untuk menikmati bulan Ramadhan pada tahun ini ... :) hari nie , aku rasa macam nak storie pasal coklat . and I know , ramai yang dah tahu tentang khasiat coklat . right ? it ' s okay . refresh refresh .



semalam , aku ada beli coklat Cadbury . macam biasa lah . one of my favourite chocolate in this world ! tapi , tak semua coklat cadbury aku minat , aku minat Black Forest , Chocolate Mousse . hm , itu je laa kot . part kacang kekacang nie , aku tak berapa nak makan sangat , sebab aku tak minat kacang . tengah nak ubah laa ni . hee :P selalunya , aku akan beli coklat yang besaa . tapi , kali nie aku tak nak . sebab apa ?







yeah . selalu makan yang nie . tapi aku tak beli yang nie . aku beli Cadbury Black Forest Chocettes .






hidup mesti ada tujuan . so , kalau nak makan pun kena ada tujuan jugak lah . hee . aku sebenarnya suka makan dia punya Mixed Jellies je . so , kalau beli coklat yang besar ,  nak dapat Jellies dia sikit punya susah habaq hangg . so , kalau aku beli yang Chocettes , haha . banyak Jellies aku boleh dapat ! seperti ini :







woahh . heaven heaven heaven ! haha , sorry lah ek kalau buat korang terliur tengok benda nie masa bulan puasa macam nie . sorry sorry sorry (: so , dah memang jelas lah , aku nie pelik . EH ? tak de lah pelik . hobbies je nie . ekeke .






FAKTA MENARIK TENTANG COKLAT :
  • Coklat tidak menyebabkan jerawat
Maklumat sekian lama jelas membuktikan bahawa coklat tidak menyebabkan jerawat . Sebaliknya , amalan pemakanan yang kurang baik , punca utama jerawat, tetapi kita lebih mudah menyalahkan coklat .


  • Coklat tidak menggemukkan
Sebenarnya , coklat memang tidak menggemukkan . tengoklah aku nie , slim river je kan kan kan ? haha , even makan coklat banyak mana pun , susah nak gemuk *depends on baka kot . hee , maybe*  lainlah kalau kau makan coklat tak hengat dunia pagi petang siang malam . bersederhanalah (:


  • Coklat tidak menyebabkan karies gigi
Kerosakan gigi disebabkan pelbagai faktor dan hakisan enamel pada gigi adalah proses dinamik . Asid yang terhasil daripada pecahan karbohidrat makanan di dalam mulut menyebabkan hakisan ini . Satu lagi berita baik , tanin pada koko mungkin membantu mencegah karies dengan mengurangkan pertumbuhan plak , manakala asid oksalik dalam coklat dikatakan dapat mengurangkan pengeluaran asid . even banyak khasiat untuk gigi , jangan lupa untuk gosok gigi jugak . hee , tengoklah gigi kitaa nie . sihat dan kuat ! 


  • Coklat adalah baik untuk jantung
Fakta yang mengatakan bahawa coklat boleh menyebabkan sakit jantung adalah salah . Punca utama peningkatan kes sakit jantung di Malaysia ialah gaya hidup kurang sihat dan kurang cergas . Sebaliknya , coklat mengandungi antioksidan , dikenali sebagai fenol , yang mungkin mampu mengurangkan tahap kepadatan lipoprotein (kolesterol LDL) .


  • Coklat dapat mengurangkan stress
Coklat diyakini mempunyai kaitan dengan kesihatan dan emosi apabila mengambilnya . Coklat dikatakan mengurangkan kemarahan dan menjadi peneman ketika berada dalam kesedihan . yelaa , bila dah sedih nak buat apa lagi kan ? makan makan makan dan makan . pulak tu tengah ada coklat je kat depan mata , makannnn je laa . hee .




lagi satu , aku rasa coklat boleh bagi mood yang baik untuk aku . sebab apa ? sebab bila makan coklat je aku mesti rasa happy . haha , bukan apa , happy lah kan sebab dapat coklat . lagi-lagi kalau coklat freeeeeee . haha , kbai ! (:







i love chocolates !








No comments: