Thursday, April 5, 2012

suka dan benci.

selamat malam , hello stalkers .
tinggal lagi beberapa jam sebelum bertolak ke Terengganu , barang apa pun tak kemas lagi , tak tahu lah cukup ke tidak sebab tiap-tiap hari selama empat hari tuh , semua ada aktiviti air . hope cukupp lah baju semua , ahaha . mana nak jemur baju yang basah nanti eh ? hope cuaca baik sepanjang empat hari nanti . duduk kat pulau weyy , kalau hujan , mesti dapat rasa satu pengalaman yang baru . sebab apa ? sebab kat pulau , dan sekeliling adalah air . mesti rasa takut sangat >.< aku takut air !








pulau yang cantik , bukan ? tapi , setiap satu tempat mempunyai sejarah yang tersendiri . aku pun baru je baca sejarah Pulau nih .





Pulau Bidong sememangnya kekal dalam ingatan rakyat Malaysia dan dunia sebagai tempat penempatan pelarian Vietnam sementara antara 1975 - 1990.
Zaman pelarian Vietnam bermula dengan kejatuhan kerajaan demokratik Vietnam Selatan yang disokong Amerika Syarikat ke tangan kerajaan komunis Vietnam Utara pada April 1975. Susulan dengan itu, rakyat Vietnam yang merasa terancam nyawa mereka mula melarikan diri kenegara luar, termasuk melalui jalan laut untuk sampai kenegara lain termasuk Malaysia.
Pendaratan di Malaysia yang pertama adalah pada bulai Mei 1975 apabila sekumpulan pelarian Vietnam yang pertama mendarat di Malaysia di Pulau Perhentian, Besut. Ia kemudiannya diikuti oleh beberapa siri pendaratan lain sehingga meningkat kepada 1,400 pelarian pada 1977. Pada Ogos 1978, melalui pewartaan PU(A) 227, kerajaan negeri Terengganu bersetuju mengistiharkan Pulau Bidung sebagai pusat penempatan pelarian Vietnam. Kesannya, nelayan tidak dibenarkan menggunakan perairan pulau ini pada jarak 182 dari pulau dan pulau Bidung diistihar sebagai pulau larangan.
Pelarian Vietnam mendarat saban hari, walaupun pada musim tengkujuh, dan jumlah mereka yang terkorban kerana tenggelam dipukul ribut tidak dapat dipastikan dengan tepat, bagaimanapun dianggarkan jumlah kematian pastinya tinggi, disebabkan faktor penggunaan kapal yang tidak sesuai bagi pelayaran jauh disebabkan terlalu lapuk, usang/ jenis kegunaan sungai sahaja, faktor serangan lanun, jumlah penumpang yang selalunya melebihi had selamat, pelayaran dilakukan pada musim ombak besar, kekurangan bekalan makanan, kerosakan enjin, dll.
Jumlah pelarian paling tinggi pada sesuatu pelayaran adalah pendaratan kapal Hai Hong di Pelabuhan Klang pada November 1978 dengan sejumlah 2,400 pelarian di atasnya.
Kemuncak penempatan di pulau Bidung berlaku pada 1978 dengan 60,000 orang tinggal di pulau Bidung pada satu-satu masa, dan 20,000 berjaya dipindahkan kenegara ketiga pada akhir tahun yang sama.
Di antara 1978-1990 jumlah pendaratan pelarian Vietnam ke Malaysia adalah 252,390 dan seramai 4,535 bayi direkodkan kelahirannya. Pulau Bidong dikosongkan sepenuhnya pada 1991.
Bekas pelarian pulau Bidong telah mendirikan 2 tugu peringatan di pulau tersebut, bagi memperingati rakan-rakan mereka yang terkorban.
Pulau Bidong kembali bergolak apabila kerajaan Vietnam menggesa kerajaan Terengganu bagi merombakkan tugu peringatan kedua, yang didirikan diperkuburan pulau tersebut kerana mengandungi kenyataan yang dianggap memalukan kerajaan Vietnam.



syarat-syarat penyertaan :





barang larangan tuh :/
sunblock pun tak boleh bha =='


kulit dah lah baru nak putih semula after sun burn hari tuh . sekarang nie nak gelap semula dah . haih , nie yang tak nak balik rumah nii . heww (:



santapan minda malam ni :




tak semestinya insan yang lemah dan tidak berdaya itu boleh diperlakukan dengan sesuka hati sahaja . tidak selamanya yang kuat itu akan berada di atas . tak semestinya orang yang berkuasa akan berkuasa sampai bila-bila . 




" tak semestinya kita akan jadi kawan sampai mati . 
masa hidup nie pun aku tak akan mahu " . 







p/s : pergi berambus .



No comments: