Friday, June 9, 2017

Lucky or not. Which one?

Assalamualaikum.., salam Subuh. Salam empatbelas Ramadhan.

Dalam dunia ni, ada dua jenis manusia.
1) yang bertuah
2) yang tak bertuah.

Okay. Ni aku nak cerita sikit. Post kinda long ;)

1) Jenis manusia bertuah.
Jenis manusia yang bertuah ni.., memang bertuah sejak dari kecik ke macamana? Ada orang- dia join contest online, saja suka-suka. Mengisi masa lapang, tengah bosan. Tak ada benda nak buat, tengok media sosial macam Twitter, Instagram, Facebook. Ada contest online. Saja-saja join. Tup-tup bila diumumkan pemenang, nama terselit jadi salah satu di antara beribu yang ambil bahagian. Contest hadiah lumayan, tak perlu keluar duit (cuma duit data aje) tapi memang rezeki, memang bertuah- nahh. Kau menang. Kau dapat.

Hora horay.

Untung nasib, saja-saja join contest online. Menang. 
Menang weh. Kadang hadiah bukan calang-calang. Hadiah bukan biasa-biasa. Kadang tak terlintas pun akan dapat hadiah semahal itu dalam hidup ni. Ya Allah. Rezeki terpijak di siang hari. Ini memang jenis orang yang aktif dekat media sosial. Segala jenis mak nenek contest online dia tahu. Dahsyat.

Sampai kadang- aku tarik rambut dia (tengah bonding lah kononnya sebab lama tak jumpa gittew), dia tak cakap sepatah haram pun dengan aku. Tapi- update kat Twitter.

Contoh:
Tengah gurau- ketawa-ketawa, tarik rambut sikitlah.
Tangan pegang phone, terus update kat Twitter.

*Nell ni, gurau-gurau jugak. Tah paseipa dia tarik rambut aku tetiba.*
*Nasiblah kau dapat Kakak kejam camni*
*Kan bagus kalau Nell tak kacau aku tidur, duhhhh*


Tak cakap apa pun depan muka aku. Tapi- update terus kat Twitter. Dan aku baca selang dua minggu kemudian. Haha. Perangai ek. Memang wujud sejenis manusia macam ni in reality. Contoh depan mata. Adik aku. Ini memang sejenis manusia yang duduk menghadap media sosial 24/7. Kalau tak tengok phone maknanya dia sedang tidur. Thats all.

Disebabkan itu jugak, dia tahu segala jenis mak nenek contest online. Dan, pada masa yang sama.. sejenis manusia bertuah. Kenapa bertuah..? Haaa. Nih aku senaraikan sekejap:

1) menang contest Lazada; GoPro Hero 5 Black (RM1850++)
2) dapat pass masuk sehari awal ke Big Bad Wolf MAEPS Serdang (nahh, masa ni pilihlah buku paling best, paling top yang kau nak. Dijamin dapat. Tak payah berebut pun)
3) dapat tiket FREE masa RUNNINGMAN datang Malaysia haritu (tak tahu kenapa tiba-tiba kawan dia ajak dia bagi tiket free murah hati nauuuu)
4) berpeluang pergi sesi bertemu artis KPOP, Park Bo Gum datang Malaysia haritu (tiket Kakak yang baik hati sponsor sikit- seat VIP costs around RM700+)
5) Thumbdrive percuma ASTRO bagi (bila poslaju datang rumah, siap pelik. Tak ada beli apa-apa pun kenapa tiba-tiba Poslaju telefon? Oh- haritu ada join contest ASTRO. Menang. Tapi lupa)

Mungkin ada lagi yang tak tersenarai sebab aku pun lupa. Tak ingat semua. Tapi- ni antaranyalah. Sejenis manusia bertuah dekat muka bumi ini. Alhamdulillah. Rezeki dia. Allah bagi.

2) Jenis manusia tak bertuah.
Hahahahaha. Sebelum tulis gelak kejap. Yang ini, kau joinlah seberapa ratus contest online pun, memang tak pernah menang apa-apa. Sipi-sipi pun tak dak. Nama kau tak pernah terselit jadi di antara yang bertuah walaupun kau join saja suka-suka. Walaupun kau tengok contest ni macam ada peluang aje kan nak menang- tapi... memang tak bertuah pun. Takkan dapat pun. Hahaha. Kau bagilah seribu kali positive feedback sekalipun, jadi followers yang aktif sekalipun. Harapan je lah weh. Ha, yang ni jenis untung batu, tenggelam. (Bak kata pepatah, untung sabut timbul, untung batu, tenggelam). 

Dalam banyak-banyak contest yang kau join tu; adalah satu je yang kau dapat. Kejap aku senaraikan:
1) FREE sampel pampers untuk anak. Aku ulang- untuk anak tau. Untuk anak. Hahaha.

Alhamdulillah. Dapatlah jugak. Kalau tak dapat jugak sampel pampers percuma tu, aku tak tahulah nak cakap bagaimana lagi. Orang lain dapat senang aje, time aku tak dapat pulak. Sentappppp. *Nangis tepi bucu katil*

Paling sendu bila sejenis manusia tak bertuah ni:
----- mohon EgTukar sesi Jun 2017, siap pakai kabel lagi. Pun tak dapat jugak weh!!! 

Yang ini paling pecah hati. 

Aku kemurungan sehari.
Sampai suami pun pening tak tahu nak cakap macam mana lagi.

Bilamana kau harus redha- rezeki belum milikmu lagi.
Bilamana kau harus redha- dapat jumpa anak dan suami setiap hari walau jauh perjalanan kau harus lalui 100 kilometer sehari. Setiap hari.
Bilamana kau harus redha- di setiap duit gaji titik peluhmu itu terselit duit untuk tol dan minyak untuk membantu kerajaan Malaysia. (almost RM900++ per month)
Bilamana kau harus redha- ada lagi susah daripada kau. Terpaksa berjauhan dengan anak suami untuk satu-satu jangkamasa yang panjang.

Alhamdulillah. Rezeki tidak pernah salah alamat.
Mandi bungalah lepasni- haha.
Guys- tolonglah doakan aku dapat pindah dedekat sikit. Baru berapa bulan keluar kereta- cermin dah retak kena batu masa dekat Highway. Allah. Pecah lagi hati ini. Sobs.

Suami cakap-
Muhasabah diri awak tu balik. Recheck apa yang kurang dalam kehidupan seharian awak tu. 

K.

Ampunkan salah silap. Halalkan makan minum.





#kisahegtukar #sistabah #sistedhooo


No comments: