Monday, October 21, 2013

rasahati.

orang cakap, buat sesuatu tu, jangan pernah mengharapkan apa-apa jua balasan.
orang cakap, kau buat baik dengan semua orang, orang akan buat baik dengan kau. dan macam tu jugaklah kalau sebaliknya.
orang cakap, kalau suka menuding jari dekat orang lain untuk sebab-sebab tertentu, perkara tu akan jadi semula dekat kau.
orang cakap, buat baik, berpada-pada.
orang cakap, kau cakap buruk pasal orang, orang sepuluh kali cakap buruk pasal kau.




semua orang cakap.
tapi, kau pernah tak rasa semua tu jadi dekat kau?




pernah kau rasa sendiri apa yang orang suka sangat cakap-cakapkan tu?




****



sketsa pagi nie:
(hujan lebat, angin menggila, dahan-dahan jatuh berantakan di atas tar)

aku: kan bagus kalau ada kawan yang ada kereta. tak payah susah-susah nak meredah hujan pergi kelas macam ni.

kau: *angguk-angguk macam burung belatuk*



****



terkadang aku terfikir juga. 
selama berbuat baik, kenapa macam tak ada perkara baik happened to me?
rasanya macam malangggg saja all the way.
rasanya macam selalu saja tidak bernasib baik macam orang lain.
kenapa ya?
selalu aku tanya diri aku sendiri.
apa kurangnya aku. apa lebihnya mereka?
huh. susah betul jadi aku.



tak adalah sampai aku nak menyalahkan takdir.
tak tak tak. bukan macam tu.
aku bukan mempersoalkan.
tapi, aku TANYA diri aku sendiri.
bukankah muhasabah diri itu lebih baik?
memaafkan juga baik. maafkan, maaflah, dan terima seadanya.




*petik bunga teratai, tarik satu-satu kelopak,
tanya diri sendiri.
YES or NO.
balik cuti midsem ataupun tidak*







No comments: