Monday, June 17, 2013

Kadang-kadang.

Kadang kadang, tak semua benda yang kita nak dalam hidup ni, kita akan dapat dengan mudah. Kadang kadang, kalau kita tak usaha, kita takkan dapat. Tapi, sesetengah manusia, walaupun tak pernah berbakti apa-apa, tapi, setiap apa yang dia nak, pasti dia akan dapat. Nak kata bertuah, mungkin. Nak kata nasib, mungkin. Depends---



Kadang-kadang, susah jadi aku ni. Nak luahkan perasaan, entah siapa yang nak dengar. Nak tulis kat belog, perasaan lebih sikit aje dah kena delete. Nak tweet, of course dah tak ada. Well, aku dah delete akaun tu. Merepek aje yang lebih. Bukan ada orang baca pun. Stalk aje lebih. Apa yang tertulis, kalau salah tulis, dah jadi fitnah. Nauzubillah. Mohon anda tweet yang baik-baik saja. Teringin nak buat akaun baru, tapi, belog ada. Apa guna, ye tak?




Kadang-kadang, bila hati ni teringin nak buat sesuatu, layanlah aje. Macam aku. Dah terlalu lama nak buat solat sunat istikharah. Ya Allah. Tak terbuat sampai sekarang. Patut rasa tak tenang je hati ni, rupanya ada banyak lagi perkara yang tak selesai. Bukan satu, bukan dua, tapi banyak. Sampailah semalam hati tergerak nak guna kemudahan yang ada. Tak berlengah, tak bertangguh. Terus aje---




Ini apa yang aku dapat semalam. Tapi, belum berkesempatan nak buat, since Allah bagi cuti tujuh hari. In shaa Allah, aku harap, aku akan jumpa jalan penyelesaian. Bila dah betul betul betul buntu, dan di kala aku terlupa untuk meletakkan Allah di hadapan. Astaghfirullah al'azim. Lekanya aku dengan Sang Pencipta. Sedangkan, Dia sentiasa bagi aku dugaan demi dugaan untuk mengingatkan aku betapa aku lupa, leka dan lalai. Terlalu selesa dengan duniawi. Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah. 




            




Jangan salah sangka. Aku buat ni bukan semata demi jodoh. Ada banyak lagi perkara, termasuklah keputusan yang bakal kita ambil setiap hari, terutamanya dalam peperiksaan yang sedang berlangsung ni. Kan bagus kalau dalam setiap usaha kita, kita berikhtiar juga untuk perkara yang baik? Bukan untuk sesiapa, untuk diri sendiri juga. Tak semestinya kita akan dapat jawapan melalui mimpi. Hati memainkan peranan penting, means, kecenderungan kita lepas buat solat sunat tu. Ini berdasarkan apa yang aku baca lah. Dah tak ada jalan lain lagi. Kalau semua orang tak nak dengar perasaan kita, mengadu kat Allah. Dia Maha Mengetahui tiap-tiap sesuatu. Jodoh itu kan rahsia Allah. Kau bukan sesiapa untuk tentukan jodoh aku atau sesiapa pun. Ehem, kalau dah jodoh, takkan kemana. Sabar dan usahalah selagi mampu. Putus asa? Itu bukan masalah aku.




Take it or leave it---



   

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.