Saturday, June 16, 2012

Mahasiswa UM Hina Sultan Johor.

tak habis-habis gejala mahasiswa sekarang nie yang merosakkan anak bangsa . terus-terusan memburukkan nama negara Malaysia nie . sebab politik , nak jadikan negara nie kucar-kacir dan saling berbalah . siapa lagi kalau bukan kebanyakannya orang Melayu itu sendiri . anak-anak Melayu yang tak pernah sedar diuntung . yang tak pernah rasa bagaimana susah payahnya generasi dahulu mempertahankan negara daripada terus dijajah oleh orang asing yang tiada hak langsung terhadap bumi Melayu . pengaruh-pengaruh tak baik ada sahaja yang menghasut minda anak Melayu agar menggadaikan maruah bangsa sendiri . 




kadang-kala , aku tak faham . kalau salahkan Perdana Menteri , sebab itu ini itu ini . terpulang ! tapi hakikatnya , jangan menggadaikan nama Melayu , hak Melayu , bumi Melayu ke tangan bangsa lain . mahukah kita suatu hari nanti merempat di negara sendiri ? mengemis minta simpati daripada kaum Cina dan India yang telah pun menguasai negara kita . saat itu , tiada apa lagi yang perlu disesalkan . dah terlambat . 




politik dalam kalangan mahasiswa kini aku tengok dah makin kritikal . dengan isu pemansuhan PTPTN . kalau yang tak berkemampuan , macam mana dorang nak sambung belajar ? ada otak , boleh fikir , kan ? so far , ramai tak setuju pasal benda ni . ye , aku pun . sebab ayah aku kena menyara 2 orang anak yang sekarang nie berada di IPTA . memang setiap bulan ayah aku akan bankin duit , tapi itu bagi aku still tak cukup . biasalah orang muda , mana pernah cukup dengan apa yang ada , selain untuk beli makanan . lainlah kalau dapat biasiswa JPA ke , kan ? untuk course aku je , biasiswa tak ditawarkan langsung ! apalagi nak apply .




nie lagi satu kisah mahasiswa hina Sultan Johor . aku sebagai salah satu rakyat Johor yang kini di Penang , aku dapat rasa kemarahan orang-orang Johor terhadap fitnah yang telah dilemparkan kepada Sultan kami . apa lagi orang luar yang tak mengerti tentang keadaan negeri kami , hak apa yang anda ada untuk berkata sedemikian ? kalau bukan rakyat Johor yang mempertahankan negeri Johor itu sendiri , siapa lagi ? apa pun yang Sultan kami buat , ada susahkan anda ? inilah yang berlaku apabila pengaruh-pengaruh PR berbisik dan menghasut mahasiswa tanpa ada kesudahan . kononnya PR nak menang kat Johor , sorry , you just can get lost .




 

sumber : SISWA ANAK JOHOR




jangan disamakan institusi parlimen Malaysia dengan UK . sedarlah , anda berada di Malaysia , bukan di UK . kata educated person , tapi pemikiran .... serba sedikit tentang ' warrior ' kita nie :




PROFILE :
Nama : Haziq Abdullah bin Abdul Aziz
No matrik : IEB 110029
IC : 920929-13-5425 
Alamat asal : No 35, Jalan Ellis, 93300 Kuching, Sarawak.
Pengajian : Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang (Tahun Pertama)
IPT : Universiti Malaya

LATAR BELAKANG :
Pernah terlibat demonstrasi mansuh PTPTN. 
Digantung satu semester akibat tindakan biadap dalam demo tersebut.
Juga terlibat demonstrasi Duduk Bantah di Dataran Merdeka.




so , apa pendapat korang ?
apa nak buat dengan pelajar nie ?






6 comments:

Anonymous said...

tak payah buat ape2 pun dengan pelajar ni.

Memang betul pun ape yang dia cakap. Takkan la sultan2 ni takleh kena tegur sket pun. Ape, rakyat ni kena terima bulat2 ke sgale ape yang sultan2 cakap? Takleh tanye soalan langsung?

Ingat la sket, Raja Adil raja disembah (tak sembah pun, hormat jek), Raja Zalim raja disanggah.

LiaNelissa said...

masalahnya skrg , kalau nak tegur pun gunalah saluran yg betul . kalau macam nie , just cakap blkg-blkg .. dapat apa ? cakap je lebih . kan ? lagi pulak , sultan melambangkan bangsa melayu.kutuk sultan samalah mcm kutuk bgsa sendiri..xpernah ade istilah mendshului sultan daripada tuhan,bukti nye tgk je kat rukun negara..kepercayaan kepada tuhan tetap no.1 baru la kesetiaan kepada raja dan negara..sultan johor x pernah guna duit rakyat sbb keluarga sultan johor ada family bisnes sendiri...legoland y buat kat nusajaya tu pun investment dari sultan..kalau mampu beli sesuatu apa salahnya...tiap2 bulan sultan johor collect rent kat orchard road singapore 35juta sing dollar..

LiaNelissa said...

setakat budak macam nie , belajar pon tak habis lagi , lagi nak kutuk sultan negeri lain .. apahal pulak ? sebagai student , buatlah cara sebagai student . nak kecoh kepoh sangat dengan politik .. alahaiii

Anonymous said...

anak sape ler ni. kesian mak bapak dia.

Anonymous said...

kalau rasa x leh hormat pada kesultanan melayu dan juga kerajaan malaysia dan bbangga dengan queen elizabeth, apa kata hang pindah aje . duduk kat london tu. jadi salah seorang rakyat queen tu.

Dba Dealova said...

kesian sangat kat dia ni.blaja tinggi tinggi sampai 'terlebih pandai'